EN
EN
Tentoonstelling
Over de tentoonstelling
Online tentoonstelling
Plan je bezoek
Verdieping
Publicaties
Onderwijs & Kinderen
Agenda
Kunstenaars
Theatervoorstelling
Colofon
Onderzoek
Mobiele onderzoeksinstallatie
Kennis
Advies
Mening
Sarah van Sonsbeeck
Het voetstuk voor het imperfecte (2021)

De Gouden Koets zou je kunnen zien als een ‘gouden voetstuk’ voor de monarchie, stelt Sarah van Sonsbeeck. Goud wordt al eeuwenlang geassocieerd met rijkdom, macht en zuiverheid. De koets plaatst – ook letterlijk – de monarch iets hoger dan de toekijkende onderdanen. Van Sonsbeeck besloot een tegenhanger te creëren voor de net gerestaureerde, zorgvuldig afgeschermde koets.

Dit bankje, op de jongensbinnenplaats van het toenmalige Burgerweeshuis, omringt een Wilhelminalinde, geplant in 1898 ter gelegenheid van de inhuldiging van de koningin. Van Sonsbeeck verguldde dit voor iedereen toegankelijke bankje rond het levende monument van de boom, die even lang bestaat als de Gouden Koets en die door te groeien wél met zijn tijd en het veranderende denken is meegegaan. De kunstenaar wil onze ideeën over perfectie en het monumentale ter discussie stellen door een tijdelijk en veranderlijk monument te maken. Essentieel onderdeel van het werk is het democratische en interactieve karakter: bezoekers mogen, bijvoorbeeld met hun sleutel, een boodschap krassen in het dunne laagje bladgoud en zo hun bijdrage ‘ruilen’ tegen een minuscule hoeveelheid van het edelmetaal.

Sarah van Sonsbeeck (Utrecht, Nederland 1976) gebruikt goud als medium voor minimalistische werken die de dialoog met hun omgeving en de actualiteit aangaan.

Nieuws over onze Gouden Koets-tentoonstelling ontvangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Amsterdam Museum
Kalverstraat 92
1012 PH Amsterdam

020 5231 822
info@goudenkoets.nl
Terug naar boven
PrivacyVoorwaardenFAQ
partners