EN
EN
Tentoonstelling
Over de tentoonstelling
Online tentoonstelling
Plan je bezoek
Verdieping
Publicaties
Onderwijs & Kinderen
Agenda
Kunstenaars
Theatervoorstelling
Colofon
Onderzoek
Mobiele onderzoeksinstallatie
Kennis
Advies
Mening
AiRich
BLOODY GOLD (2021)

AiRich ziet het paneel Hulde der Koloniën als een misleidende en ‘verzachte’ versie van de geschiedenis. Ze mist op de koets de dwang en onmenselijkheid van het Nederlandse kolonialisme. In BLOODY GOLD. HULDE AAN DE KOLONIËN / HOE ZIT HET MET DE HERSTELSCHADE? vulde ze het oorspronkelijke paneel dan ook aan met andere afbeeldingen. Zoals de illustraties van de achttiende-eeuwse koloniale officier John Gabriel Stedman waarop mishandeling van tot slaaf gemaakten wel te zien is. Deze beelden hebben een belangrijke betekenis voor de kunstenaar omdat ze hierop, voor het eerst in haar leven, het slavernijverleden, de slavenhandel en kolonialisme zag verbeeld.

Tijdens het photoshoppen transformeerde het paneel van de Gouden Koets in een slavenschip. Het maken van deze collage was volgens AiRich “een strijd om het streven naar schoonheid te balanceren met de gruwelijkheid van deze historische beelden.” AiRich hoopt door haar werk mensen bewuster te maken van het slavernijverleden.

AiRich (Amsterdam, Nederland 1991) werkt in de traditie van het Afrofuturisme, een verkenning van de Afrikaanse diaspora via sciencefiction-elementen. Ze maakt digitale collages en creëert portretten waarin de Afro-identiteit van sterke personages centraal staat

Nieuws over onze Gouden Koets-tentoonstelling ontvangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Amsterdam Museum
Kalverstraat 92
1012 PH Amsterdam

020 5231 822
info@goudenkoets.nl
Terug naar boven
PrivacyVoorwaardenFAQ
partners